Motorcross info

Motorcross is leuk !
Het is spannend, stoer en het is sport. Het is dus ook gezond voor je..

Bovendien vind je bij de crossbaan allemaal enthousiaste gelijkgestemden.
Je kan er dus heel veel plezier aan beleven.
Maar motocross is ook een dure en gevaarlijke sport, als je niet fit bent, niet op let, je motor niet in orde is, of als je je niet aan de regels houdt.
Op deze pagina’s sommen we een aantal van de belangrijkste zaken op, met name bedoeld voor de beginnende motorcrosser.
Let op: dit is niet volledig, voor een complete MX handleiding van de KNMV, ga je naar de site van de KNMV.

Classic Offroad Tours xt500-lassiccircuit-350x248
Checklist
KNMV of MON licentie
Het Circuit
Veiligheid
Vlagsignalen
Wedstrijd klasses
Checklist

De voorbereidingen beginnen al thuis.
Maak een checklist waarop je hebt geschreven wat je allemaal mee moet nemen:

Kleding:
– motorcross ondergoed
– sport T-shirt
– cross-sokken
– kniebeschermers of braces.
– crosslaarzen
– cross-shirt met lange mouwen.
– bodyprotector
– elleboogbeschermers
– niergordel
– crosshandschoenen
– crosshelm
– crossbril
– crossbroek

NB: Er zijn tegenwoordig bodyprotectors die een niergordel en elleboogprotectors geïntegreerd hebben.

Paperassen:
– motorcross licentie
– legitimatie
– ledenkaart
– geld

NB: Als je niet lid bent van een crossclub, heb je geen ledenkaart. Ter plaatse kan je dan vaak wel een dagpas kopen, of lid worden.
LET OP: Als je geen licentie hebt, dan moet je die minstens 1 dag van te voren online bij de KNMV kopen.

Motor:
– bokje
– milieumat
– benzine
– smeermiddelen
– extra luchtfilter
– reserveonderdelen
– poetskatoen
– eten & drinken
– gereedschap
– transponder

NB: Niet iedereen heeft een transponder. Die is tijdens een training ook niet vereist. Maar voor wedstrijden wel.
Bij sommige crossbanen staat de transponder altijd aan. Dat is ook wel handig bij een training.

Geluid: Sinds 1 januari 2011 geldt voor motorcross een maximale geluidsnorm van 94 dB(A). Zorg ervoor dat jouw motor aan deze norm voldoet.
Sinds 6 mei 2012 is hierop een uitbreiding van toepassing. Dat kan je op de site van de KNMV vinden.

KNMV of MON licentie

Een licentie is een verzekeringsbewijs.

Een licentie van de KNMV vraag je hier aan: licentie aanvragen.
De licentie houdt in dat je verzekerd bent voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) en er zit een persoonlijke ongevallenverzekering (PO) in (mits Nederlands ingezetene). Voor de dekkingsbedragen zie de KNMV website: www.knmv.nl/sport/verzekeringen.

Een licentie van de MON heet een “startbewijs”
Deze kan je aanvragen via de volgende link: Startbewijs aanvragen

Het Circuit

Aangekomen op het circuit meld je je eerst bij de organisator/beheerder.

Om gebruik te mogen maken van het circuit moet je aan hem of haar een bepaald bedrag betalen (trainingsgeld/dagpas; op wedstrijden heet dit inschrijfgeld).
Het is ook van belang dat je je meldt zodat de beheerder weet dat jij op zijn circuit bent (veiligheid). Respecteer de huisregels van de club.
Vaak is er bij een circuit een kantine aanwezig met sanitaire voorzieningen. Denk aan het milieu en laat geen afval e.d. rondslingeren, en gebruik een milieumat.
Parkeren doe je op het rennerskwartier, zo heet de parkeerplaats voor rijders, volg de aanwijzingen van de clubofficials op. Parkeer altijd je auto met de neus in de rijrichting, zodat je, bij een eventuele calamiteit, snel kunt wegrijden.

GEDRAG / FATSOENSNORMEN

Het KNMV Motocrossreglement is er voor iedereen om de sport op een eerlijke manier te bedrijven maar ook voor de veiligheid van iedereen. De club heeft meestal huisregels waar jij je aan dient te houden. Respecteer deze dan ook in het belang van iedereen. Spijtig genoeg zien we ook in de motorsport acties van bijv. ouders/begeleiders langs de baan die zich niet netjes gedragen (vloeken, schelden etc.).
Jij als rijder bent verantwoordelijk voor het gedrag van je metgezellen. De wedstrijdleiding c.q. clubbestuur heeft het recht om jou met je ouders en/of monteur, vrienden van het circuit te sturen. Doorverwijzing naar de Tuchtraad van de KNMV is ook nog mogelijk.
Kortom: wees sportief (in en langs de baan) en toon fair play en fatsoenlijk gedrag!

Fair play: de competitie vindt plaats op het circuit, daar wordt volop gestreden voor de overwinning.
Naast het circuit geldt dat je elkaar respecteert en je fatsoenlijk gedraagt.

TIPS & TRUCS
• Meld je bij de beheerder van het circuit.
• Volg de aanwijzingen van de clubofficials op.
• Op het rennerskwartier loop je met je crossmotor (dus niet rijden!).
• Neem de fatsoensnormen in acht.
• Denk aan het milieu; ruim je afval op of neem dit mee naar huis.
• Spuit de motor alleen af op de speciale afspuitplaats. (als die tenminste aanwezig is)
• Laat jouw plek op het rennerskwartier altijd schoon achter.

Veiligheid

PLEZIER
Plezier aan motocross begint altijd met veiligheid, voor jezelf maar ook voor anderen. Om altijd veilig met je sport bezig te zijn zorg je ervoor dat je zelf lichamelijk fit bent (uitgerust) en je de voorbereidingen om te gaan crossen hebt getroffen. Wat kun je verder doen om de veiligheid op motocrossgebied te vergroten?

VEILIGHEID
1. Ken de regels bij de motocross. In het KNMV Motocrossreglement staan allemaal voorschriften waar jij je als rijder aan moet houden. Neem de tijd en lees dit reglement eens door (samen met je ouders). Neem vooral ook de motocrossvlaggencodes door en leer ze uit je hoofd (zie hoofdstuk 7). Deze vlaggencodes zijn er niet voor niets!

2. Word lid van een motocrossvereniging die samenwerkt met KNMV Gediplomeerde Motorsporttrainers. Onder leiding van deze trainers en het volgen van motocrossles bij de club, zul je zien dat je steeds beter en veiliger gaat rijden, sneller wordt en het motocrossen onder de knie krijgt.

3. Vrijwilligers van de club maken het circuit in orde, zodat jij kan trainen en/of kunt deelnemen aan een wedstrijd. Zorg dat je op tijd aanwezig bent en loop altijd eerst een rondje over/langs het circuit. Dan zie je hoe de baan erbij ligt. Je kunt ook al kijken waar de beste rijlijn ligt.

4. Controleer altijd of je crossmotor in perfecte staat is.

5. Ben je als rijder ook fit? Heb je voldoende rust gehad. Denk aan warming-up, rek- en strekoefeningen, neem gezonde voeding tot je en drink voldoende (ook voorafgaand).

TIPS & TRUCS
• Ga nooit alleen naar de crossbaan om te crossen.
• Aan te raden is om gelijk al vanaf jonge leeftijd ook kniebraces te dragen, voorkomen is beter dan herstellen.
• De (huis)reglementen zijn er niet voor niets, houd je eraan.
• Geef het goede voorbeeld, wees een voorbeeldige sporter.
• Wees bewust dat je met een risicovolle sport bezig bent.
• Ken de motocross vlaggencodes uit je hoofd en handel er naar.
• Geniet, maar beleef vooral veel SPORTIEF PLEZIER aan de motocross!
Wat doe je als je op het circuit gevallen bent?

BASISREGEL: zorg altijd eerst dat je jezelf in veiligheid brengt, dus zoek altijd een veilig heenkomen naast de baan!
Waarschuw daarna de vlaggenist (gele vlag) zodat deze de vlag uitsteekt. Als het veilig is, kun je weer naar je motor gaan om deze op te pakken en te starten. Kijk altijd eerst voordat je wegrijdt of er geen andere rijders aankomen.
Als er geen vlaggenisten zijn, loop dan een stukje langs het circuit terug . Houd een andere rijder of toeschouwer aan die jou helpt (bijv. de tegemoetkomende rijders met handgebaren waarschuwen dat zij vaart moeten minderen), zodat jij weer je crossmotor kunt oppakken en veilig wegrijden.

Gevallen achter een springbult/tafelbult: eerst de basisregel toepassen, dus breng jezelf in veiligheid! Zoek daarna contact met de vlaggenist, hulp van een andere rijder of toeschouwer, en wacht tot dat deze aangeeft dat het veilig is. Pak daarna je motor op en zorg dat je weer snel wegrijdt.
Wijze les: de motor is te vervangen, jouw eigen leven niet! Als de motor niet meer wil starten, duw deze dan naar een veilige plaats langs de baan en haal hulp/vraag om hulp om de motor weer naar het rennerskwartier terug te brengen.

TIPS & TRUCS
• Begin altijd aan motocross bij een crossclub onder leiding van een gediplomeerd motorsporttrainer.
• Leer de motocrosstechnieken goed aan, vooral voor je eigen veiligheid.
• Bijna elk circuit heeft een jeugdbaan, ga daar eerst beginnen.
• Pas als je de basisbeginselen van motocross kent en voldoende rij-ervaring op de jeugdbaan hebt opgedaan, ga dan pas op het grote circuit oefenen.
• Overschat jezelf niet!
• Denk constant aan je sta- en zithouding op de motor.
• Ellebogen altijd ‘boven stuurniveau’ houden.
• Rijd je lijnen en blijf de ingezette lijn volgen.

Vlagsignalen

Iedere motorcrosser dient de onderstaande vlagsignalen te kennen:

Classic Offroad Tours vlagsignalen

Wedstrijd klasses

Een motorcrosswedstrijd wordt over twee manches gereden en voorafgegaan door een training.

Er wordt in diverse klassen gestreden, die sinds 2004 als volgt zijn ingedeeld:

85cc (tweetaktmotor 85cc)
MX1 (tweetaktmotoren van 250 cc en viertaktmotoren van 450 cc)
MX2 (tweetaktmotoren van 125 cc en viertaktmotoren van 250 cc)
MX3 (tweetaktmotoren van 250 tot 500 cc en viertaktmotoren van 450 tot 650 cc)
Quads
Zijspannen

Tot 2004 bestonden de MX-klassen niet en werden die motoren ingedeeld in de klassen 125 cc, 250 cc en 500 cc.
De vrouwen komen alleen uit in de MX2-klasse en voor hen geldt bij internationale wedstrijden een minimumleeftijd van 15 jaar.

In elk van deze klassen worden jaarlijks wereldkampioenen aangeduid. Dit zijn zij die gedurende het seizoen de meeste punten verzamelen in de verschillende Grand Prix, die meetellen voor het wereldkampioenschap.
Er is ook een jaarlijks wereldkampioenschap voor landenteams, de Motorcross der Naties. Deze wedstrijd wordt op één dag verreden met teams van drie rijders (één per klasse).
Een meer recente, spectaculaire variant van motorcross, ontstaan in de Verenigde Staten, is de stadioncross of Supercross, die verreden wordt op een omloop met kunstmatige hindernissen, aangelegd in een sportstadion of sporthal.

Tijdens clubwedstrijden worden ook nog vaak een Veteranen-, Senioren- of Master klasse aangeduid (40+ rijders) of een Recreanten klasse (onervaren en ongeoefende rijders).

De klasse MX1 en MX3 rijden vaak samen in één groep.

Verder wordt er nog wel onderscheid gemaakt binnen de klasses met een A- of B- aanduiding, bijvoorbeeld: MX2-A of MX2A
De A staat dan voor: Snelle en/of gevorderde rijders.
De B staat voor: Beginners of minder snelle rijders. Hierbij rijden dus ook vaak de “recreanten”.

Menu