Ga je offroaden met je eigen motor, check hem dan van te voren op:

  • Bandenspanning
  • Oliepeil
  • Verlichting
  • Remmen
  • Volle tank
  • Nummerplaat; zorg dat je nummerplaat leesbaar is.
  • Uitlaat dient in orde te zijn. Met te luidruchtige uitlaat geen deelname.
Classic Offroad Tours wheel-944257_1920-600x400

Offroad rijden kan erg zwaar en vermoeiend zijn.
Neem dus iets te drinken mee voor onderweg, en een tussendoortje. Da’s belangrijker dan een pakje shag.
Neem ook een mobiele telefoon mee. Vraag eventueel het mobiele nummer van (een) andere deelnemer(s)

Als je van ver komt, dan is het verstandiger om de motor op een aanhanger achter je auto mee te nemen.

Staatsbosbeheer surveilleert.
Daar is niets mis mee. Maar zij mogen je aanhouden, je motor controleren en zelfs een bekeuring uitschrijven. Dus gedraag je.
De boswachter vraagt gegarandeerd naar:

  1. Rijbewijs
  2. Kentekenbewijs
  3. Verzekering (groene kaart !)

Ze controleren beslist op:

  • zichtbare kentekenplaat
  • deugdelijke uitlaat.

GELUID:
Jouw offroad ritje moet voor anderen geen overlast zijn. Zorg daarom altijd voor een goede gedempte uitlaat.
Klachten over geluid gaan leiden tot nog strengere controles of zelfs tot het afsluiten van de (nu nog) toegankelijke zandpaden.

Tips tijdens het rijden in een groep recreatieve offroaders:
Ga NIEMAND inhalen en rij minimaal 20 meter achter je voorganger.
Gaat het je te hard, laat het dan weten aan de narijder. Het moet voor iedereen leuk zijn.
Gaat het je te langzaam? Dan is daar een hele goede reden voor. Doe dan zelf ook rustig, maar ga vooral niet inhalen of dicht op je voorligger zitten.
We rijden uitsluitend op openbare wegen. Dus hou ALTIJD rekening met ander verkeer, met tegenliggers (vooral in bochten), paarden, honden, fietsers, voetgangers, trekkers, 4×4 auto’s.
Als je (nog) niet zoveel offroad ervaring hebt, ga dan in de achterhoede rijden. Geef dit van te voren aan.
Rij nooit de voorrijder voorbij (ook al gaat het je te langzaam) en hou voldoende afstand (minstens 20m). De voorrijder kent de route en rijdt met een goede reden langzaam.
Vooral in bochten is het belangrijk om afstand te houden. Een onervaren offroad rijder is in een bocht zeer onvoorspelbaar.
In sommige gebieden zijn vaak veel toeristen, paarden, huifkarren, fietsers of honden. Bevinden die zich op je pad, doe dan rustig aan.
Op sommige paden rijden wel eens trekkers of landbouw werktuigen. Die zijn vaak zeer breed.
Wees altijd vriendelijk tegen omstanders. Hiermee kweek je begrip voor onze hobby. Veel mensen hebben een zeer sterk vooroordeel betreffende onze hobby, veroorzaakt door asociaal gedrag van anderen.
Zorg dat je nummerplaat gedurende de rit steeds goed leesbaar is. Maak tijdens een pauze je nummerbord even weer schoon!
Hou je te allen tijde netjes aan de verkeersregels.
VEILIGHEID:
Rij nooit recht achter je voorganger en haal NIET in. Rij bij voorkeur baksteensgewijs. Zie hier voor meer informatie over rijden in een groep motors.
Als je paarden tegen komt, ga dan stapvoets rijden of ga zelfs even stil staan met de motor uit. Soms kun je uitwijken over een berm. Let goed op wat de voorrijder doet.
Let ook op fietspaden die soms zomaar ineens dwars over een zandpad kunnen gaan. De fietsers zijn met name recreërende ouderen. Hou daar altijd rekening mee. Ga er maar van uit dat ze jou niet verwachten.
De voorrijder steekt zijn hand omhoog als er afgeremd moet worden of als er een gevaarlijk punt nadert. Doe dat dan na, zodat je achterrijders ook gewaarschuwd zijn en tijdig kunnen afremmen.
Zie je zelf een onverwacht obstakel waardoor sterk afremmen gewenst is, steek dan op eigen initiatief, indien mogelijk, je hand omhoog zodat jouw achteropkomers ook meteen gewaarschuwd zijn.

Menu